Omatunto on sana, joka esiintyy ihmisten puheessa melko usein. Mitä sillä tarkoitetaan?

"Omatunto on tunne, jonka useissa maailmankatsomuksissa oletetaan neuvovan ihmistä erilaisissa tilanteissa. Yleensä omantunnon "olemassaolo" havaitaan, kun yksilö tuntee katumusta tai jättää tekemättä vääränä pitämänsä teon" kertoo Wikipedia.

Yleensä ihmisille se tunnetumpi muoto omatunnosta on huono omatunto.

Omatunnon voimakkuus riippuu teosta ja ihmisestä. Itselläni on huono omatunto on aina melko voimakas. "En uskalla oikeastaan aina edes olla oma itseni. En uskalla aina edes kuunnella sitä musiikkia mistä tykkään tai pukeutua niihin vaatteisiin mihin haluun, kun pelkään, että niiden avulla musta tulee joku, mitä kukaan ei haluu mun olevan, ekä mä haluu itekään, esim. gootti, pissis jne.. Tiedän, että tä "pelko" on turha, ja sellaista ei sais olla, mutta minkäs voit. Ehkä se johtuu siitä, että äiti haukkuu aika usein niitä juttuja mitä mun pikkuveli fanittaa (Iron Maiden, Metallica jne.) ja huomauttelee siitä kun se käyttää mustaa kynsilakkaa, vaikka on poika", lukee eräällä keskustelupalstalla. Tällä ihmisellä on ilmeisesti tosi voimakas omatunto.

Hyvän omatunnon kokee joku ihan pienistäkin asioista, jos esimerkiksi avaa naapurin mummulle roskiksen kannen tai nostaa toiselta pudonneen tavaran.

Mun ehdotus:
Jos suutut jollekin, lukittaudu huoneeseen, laske yhdestä kymmeneen niin monta kertaa, että koet olevasi rauhoittunut. Kun keskityt johonkin (tässä tapauksessa laskemiseen), aivosi eivät saa tilaisuutta manata mielessäsi sitä suuttumista (esim. "tekis mieli lyödä sitä"). Kun olet rauhoittunut, voit lähteä huoneesta. :) Näin ei tule huudettua kellekään, eikä tule huonoa omatuntoa.

Minä...
[] ... olen helposti suuttuva
[] ... olen huonosta omatunnosta helposti kärsivä
[] ... olen hyvän omatunnon helposti saava
[] ... olen pitkäpinnainen
[] ... olen lyhytpinnainen
[] ... ärsytän ihmisiä tahallaan, mutta minulle ei tule huonoa omatuntoa

Voitte täytellä missä haluatte. :)